GORN is een bloederig boeltje

Free Lives maakt met Gorn de sprong naar PlayStation VR 2. De vermakelijke gladiatorengame kwam al uit voor pc en de originele PlayStation VR. Dé sterkte van de game? Gewoon een dosis hilariteit. Gorn neemt je mee naar een middeleeuwse gladiatorenpit waar je tegen verschillende vijanden moeten vechten met behulp van wapens. Nee, geen schietwapens maar oerdegelijke zwaarden, bijlen en knotsen. Met een unieke physics engine die de bewegingen van de personages en de impact van de wapens realistisch weergeeft, krijg je vaak verrassend bloederige situaties.

Een engine met een humoristisch kantje

Een van de belangrijk kenmerk van Gorn is de physics engine die de game aandrijft. Deze draaiende motor zorgt voor een realistische impact van wapens op de lichamen van je vijanden. Ja, verwacht je maar aan rondvliegende ledematen. Een goed geplaatste slag met je zwaard laat met gemak een arm van je vijand vallen. Dit klinkt misschien gruwelijk, maar gelukkig is het op een zodanig humoristische en lichtvoetige manier neergezet, dat je maaginhoud er niet van omdraait.

Algemeen kan je stellen dat de physics van GORN een dubbeltje op zijn kant is. Ofwel vind je het super vermakelijk en zie je de humor er van in. Of je ergert je dood en vraagt je af waarmee je in godsnaam bezig bent. De twee kampen bestaan. Wij vonden het best amusant, maar extreem veel diepgang moet je ook niet verwachten.

Dat betekent niet dat Gorn puur platvloers is. Elk wapen heeft zijn eigen unieke kenmerken en vereist een andere aanpak om effectief te zijn in het gevecht. Er zijn verschillende soorten vijanden die hun eigen aanvalspatronen en zwakke punten hebben. De variatie in zowel de wapens als de vijanden maakt het op zich nog wel interessant en uitdagend.

Cartoongladiator

Om het wat lichtzinnig te houden, koos Free Lives niet voor een realistische representatie van het gladiatorenleven. Gelukkig maar, want anders kon dit wel heel zwaar op de maag liggen. GORN is cartoonesk van vormgeving, wat wel past bij de humoristische noot van het vechten. De getekende graphics betekent niet dat er weinig detail is. Algemeen heb je wel het idee dat de stijl klopt en van details er voldoende aanwezig is. De vijanden zien er soms wat dol en dwaas uit door een knots van een neus. Het geheel is best grappig en de bloederige gameplay wordt op die manier verzacht.

Als cartoongladiator heb je niet echt het gevoel dat je hier vecht voor leven of dood. De laagdrempeligheid van GORN is een voordeel voor wie vlug eens met een zwaard of bijl wil rondzwaaien. Ben je twintig minuten aan het spelen? Dan heb je het ongeveer wel gehad voor een speelsessie. Op zich is dat wat jammer want een spel over het leven van een gladiator biedt wel potentieel. Het is duidelijk dat GORN die insteek niet ambieert. Dus wees gewaarschuwd, op een bepaalt moment heb je wel het gevoel dat dit vooral een herhalende game is.

PS VR2-saus?

Veel extra’s moet krijg je jammer genoeg niet in GORN in vergelijking met de originele PS VR. Grafisch ziet het er natuurlijk wat beter uit. Verwonderlijk is dat niet en het is vooral dankzij de nieuwe VR-headset van Sony. Daarnaast heb je vooral een upgrade door de bewegingsvrijheid. Je hangt niet vast voor de camera van de originele PS VR. Je kan nu vrij rond stappen in de (beperkte) ruimte. En eerlijk, dat voelde wel echt aan als de beste vernieuwing voor GORN. Het is natuurlijk iets wat puur te danken is aan de nieuwe hardware, maar de ontwikkelaars hebben uiteraard het spel compatibel gemaakt. Verwacht gewoon geen geheel nieuwe ervaring. GORN is ook geen showcase paradepaardje voor de PS VR2. De game is simpelweg vermakelijk, maar niet vernieuwend.

Review
  • Conclusie
    65Total Score

GORN is vermakelijk en leuk voor eventjes. Je moet het spel vooral benaderen als een korte en grappige ervaring. Verder zijn er weinig grote vernieuwingen en is het zeker geen showcase voor PlayStation VR2. Verwacht je aan korte en krachtige speelsessies met een vleugje herhaling.