Kirby and the Forgotten Land is een pareltje

De kleine roze held van Nintendo is terug van weggeweest. deze keer in een uniek jasje: volledig in 3D. Na een aantal voorzichtige probeersels en het succes van Mario, krijgt Kirby een volwaardige 3D-wereld. Nog steeds kan je vijanden opslorpen en naar hartelust uitspugen. Nintendo vindt de balans tussen vernieuwing en het behoud van de nostalgische formule. Daarmee is onze review afgelopen? Nee, helemaal niet. Kirby and the Forgotten Land mag dan wel een schot in de roos zijn, de game heeft ook schoonheidsfoutjes.

Wie fan is van Kirby zal zich onmiddellijk thuis voelen. Zoals vanouds kan de roze held lucht happen, vliegen, vijanden opzuigen en wegschieten. In een 2D-omgeving zijn deze acties vrij straightforward waardoor we schrik hadden over hoe Nintendo dit naar een 3D-omgeving vertaalt. Het antwoord is ingenieus simpel: een beperkte mikhulp zorgt voor weinig frustraties en vlotte gameplay. Deze manier van ondersteuning is niet overheersend aanwezig, waardoor je het ook niet als hinderlijk ervaart of het idee hebt dat je de controle kwijt bent. Wat je wel hebt, is dat de moeilijkheidsgraad van Kirby and the Forgotten Land niet gigantisch hoog ligt. Een ramp is dat niet, als je ook het doelpubliek in je achterhoofd houdt.

In de 2D-games kreeg Kirby ook de mogelijkheid om de vaardigheden van zijn vijanden over te nemen. Ook dit is aanwezig in deze 3D-versie. Wanneer Kirby een vijand opslorpt, krijgt hij de outfit en vaardigheden. Met een simpele slok transformeert hij bijvoorbeeld naar een roze ridder, een schaatsende ijskoning of een bomberman. De verschillende vijandtypes zorgen dus zeker voor de nodige dosis afwisseling. Bij eindbaasgevechten krijg je soms de keuze tussen enkele van deze krachten, wat soms een tactisch element toevoegt aan de game. Een rondzwaaiende gorilla met ijskrachten verslaan is beduidend moeilijker dan wanneer je bommen in het rond gooit.

De vaardigheden kan je trouwens in Waddle Dee Town upgraden. Hiervoor moet je diverse blauwdrukken in de verschillende levels vinden. De upgrades geven kleine aanpassingen. Zo kan je als bomberman van ‘simpele rollende bomen’ upgraden naar bommen die aan elkaar geclusterd zitten. Hoe meer bommen aan elkaar bevestigd, hoe groter de explosie. De blauwdrukken vinden zijn het dus zeker waard, maar strikt gezien zijn ze niet noodzakelijk om het spel uit te spelen.

Kirby Boss Fight

Waddle Dee Town bouwt zich trouwens niet zelf. Om de stad uit te breiden en dus ook upgrades vrij te spelen, moet je Waddle Dees bevrijden. Deze schattig inwoners zitten gevangen in kooien doorheen de vergeten wereld. Kan je ze bevrijden? Dan krijg je gradueel meer toegang tot verschillende shops en minispelletjes zoals vissen. Voor die blauwdrukken heb je trouwens de wapenshop nodig waar je ook een aantal Waddle Dees voor moet bevrijden.

Soms zijn Kirby zijn ogen groter dan zijn maag. De roze held kan nu ook gigantische voorwerpen zoals een blikjesautomaat of een wagen opzuigen. Wanneer hij zijn mondvol heeft, krijgt hij enkele unieke vaardigheden. Het levert unieke gameplay op waarbij je rondscheurt door een level of blikjes afvuurt op je vijanden, maar meestal beperkt dit zich tot kortere secties van de game. Het leuke is wel dat ze vaak gecombineerd worden met een korte puzzel in het level.

Tot slot er nog de co-op. Met Bandana Waddle Dee kan je samen het opnemen tegen de vijanden in deze vergeten wereld. Deze secundaire held moet wel onderdoen voor Kirby. Hij heeft niet zoveel vaardigheden en loopt er als een hulpje bij. Dat merk je ook in het camerastandpunt. Dit focust zich vrijwel altijd op de speler die met Kirby speelt en niet op de andere speler. Het is zeker tof om co-op te hebben, maar voor de tweede speler kan het misschien wat teleurstellend zijn dat zijn trukendoos beperkter is.

Review
  • Conclusie
    88Total Score

    Kirby and the Forgotten Land is een pareltje. Visueel is het een sterke, kleurrijke verderzetting van het typerende DNA van de roze held. Ook de omzetting naar een 3D-wereld is geslaagd en doet ons soms denken aan de vertaalslag die Nintendo eerder deed met Mario. Als we het toch over een minpuntje moeten hebben, dan zit dit eerder in de beperkte vaardigheden voor de tweede speler in de co-op modus. Tot slot mocht de game soms iets uitdagender zijn dan nu het geval is.

    • Grafisch
      90
    • Verhaal
      80
    • Gameplay
      90
    • Technische kwaliteit
      87
Plaats een reactie

Categorieën
Nieuwsbrief

Inloggen
Laden...
Aanmelden

New membership are not allowed.

Laden...